Obserwacje po deszczu

CEL:

  • dzieci uważnie obserwują przyrodę po deszczu, zauważają, co się w niej zmienia i na co warto zwracać uwagę, doświadczają jej piękna.

KROK PO KROKU:

  1. Wybierz dzień na wyprawę badawczą – tuż po deszczu lub ewentualnie po obfitym nocnym opadzie.
  2. Zadbaj, by dzieci były dobrze przygotowane na wycieczkę (najlepiej gdy wszystkie przedszkolaki będą miały kalosze).
  3. Zaproponuj zabawę w różnice: co zmieniło się po deszczu? Gdy dzieci wymienią obserwacje, podziel grupę na mniejsze zespoły i z pomocą opiekunów przeprowadź obserwacje:
    • życie w kałuży, kąpiące się ptaki
    • krople wody na liściach i w kielichach kwiatów
    • dżdżownice wychodzące na powierzchnię ziemi, gdyż woda zalała ich korytarzyki
    • kropelki wody w pajęczynie tworzące piękne, wyglądające jak diamentowe, naszyjniki
    • intensywniejsze barwy
    • odświeżone powietrze, spadek temperatury
    • tęcza (gdy świeci słońce, szczególnie po burzy)
  4. Zwróć uwagę dzieci na piękno przyrody po deszczu.

WIĘCEJ POMYSŁÓW:

  • zastanówcie się, czy rośliny potrzebują deszczu; co trzeba robić, gdy długo jest susza, czy można i w jaki sposób, pomóc zwierzętom i roślinom?
  • zapytaj dzieci, czy same czują różnicę przed deszczem i po nim (temperatura, wiatr, świeże powietrze)
  • po zajęciach możesz wystawić na zewnątrz pojemnik na deszczówkę i przez miesiąc obserwować opady
  • porozmawiajcie o tym, jak zmienia się świat po deszczu i gdy jest susza
  • dzieci mogą narysować tęczę lub na narysowanym przez nauczyciela wizerunku tęczy (np. format A0) odbijać swoje ręce w odpowiednich kolorach
  • zapytaj dzieci, czy lubią, jak pada deszcz
  • gdy pojawią się dżdżownice, delikatnie włóżcie je do słoiczka i przez chwilę obserwujcie
  • przed wyjściem na podwórko, żeby wprowadzić w atmosferę tajemnicy i poszukiwania odpowiedzi na pytania, można spędzić chwilę na relaksacji – dzieci siedzą w kręgu z zamkniętymi oczyma. Cicha, spokojna muzyka. Nauczyciel każdemu dziecku na czoło puszcza kropelkę wody. Dzieci próbują opisać swoje odczucia, gdy kropelka spływała im po twarzy

POTRZEBNE BĘDĄ:

  • szkła powiększające