Skarby przyrody w worku

CEL:

  • dzieci dostrzegają i rozpoznają różnorodność kształtów i faktur w przyrodzie za pomocą zmysłów. Dowiadują się, że wszędzie znajdziemy ciekawe do obserwacji obiekty.

KROK PO KROKU:

  1. Przygotuj wcześniej do rozpoznawania ciekawe dla dzieci elementy, ale takie, których nie znajdziecie w przedszkolnym ogródku.
  2. Opowiedz dzieciom, na czym będzie polegała zabawa.
  3. Wyjdź z dziećmi np. do parku. Daj im czas i poproś, żeby rozejrzały się w koło i znalazły ciekawe przyrodnicze okazy. Zwróć uwagę, by nie zrywały i nie łamały żywych roślin i nie łapały zwierząt (np. ślimaka czy biedronki).
  4. Rozłóżcie wszystkie przyniesione okazy. Wybierzcie to, co się zmieści do worka. Wkładając poszczególne przedmioty do worka, spytaj, czy dzieci wiedzą, co to jest (jak się nazywa) i skąd pochodzi.
  5. Możesz dołożyć np. owoce i warzywa, orzechy, muszle i inne rzeczy niepochodzące z ogrodu.
  6. Dzieci po kolei podchodzą do worka, sięgają do jego wnętrza i nie wyciągając na zewnątrz chwyconego przedmiotu, z zamkniętymi oczami próbują rozpoznać wybrany element. Każde dziecko mówi, co znalazło, po czym wyjmuje eksponat i wszyscy potwierdzają albo korygują diagnozę.
  7. Jako podsumowanie zajęć możecie zrobić „Pejzaż przyrody” lub „Mandalę” – dzieci zobaczą, jak poszczególne elementy, skarby przyrody, tworzą piękną, różnorodną biologicznie całość. „Pejzaż”: zebrane przez dzieci przedmioty zostają ułożone i przyklejone przez nie według dowolnego wzoru na brystolu i wyeksponowane na korytarzu lub w sali. „Mandala”: jw., ale na wyciętym kole.

WIĘCEJ POMYSŁÓW:

  • zabawę można powtarzać o różnych porach roku
  • można też zapytać, dlaczego wybrane okazy mają właśnie taki kształt (np. kamyk jest gładki, bo wypolerowała go woda strumienia, z którego został wyjęty, klonowe nasionka mają skrzydełka, by mogły odlecieć z wiatrem daleko od drzewa, szyszki mają łuski, które się rozchylają, żeby mogły z nich wylecieć nasionka itp.)
  • można ograniczyć zabawę do wybranej kategorii przedmiotów: do rozpoznawania kształtu liści, owoców, warzyw
  • można rozpoznawać przedmioty z zasłoniętymi oczami, wtedy inni uczestnicy mogą naprowadzać na trop
  • ciekawa będzie zabawa w rozpoznawanie dotykiem (z zasłoniętymi oczami) kształtów – np. wycięte różne charakterystyczne liście, sylwetki zwierząt, owoce
  • można też bawić się w zgadywankę: jedno dziecko wybiera przedmiot, a reszta, zadając pytania, np. „Czy to jest okrągłe?”, „Czy to jest twarde?”, próbuje odgadnąć nazwę przedmiotu

POTRZEBNE BĘDĄ:

  • worek, torba albo karton z wyciętym otworem na rękę
  • różnorodne okazy przyrodnicze: nasiona, gałązki, owoce, warzywa, szyszki, kamyki, piórka, muszelki itp.