100 zdziwień

CEL:

  • uczniowie uczą się uważnej obserwacji i jednocześnie ośmielają do nieskrępowanego zadawania pytań – zwyczajnych i fantastycznych. Niestandardowo patrzą na otaczającą ich przyrodę.

KROK PO KROKU:

  1. Zorganizuj trasę krótkiego spaceru, dla bezpieczeństwa uczniów powinien być to teren ogrodzony lub park (obszar poza terenem ruchu drogowego).
  2. Wyznacz czas obserwacji – maksimum 10 minut.
  3. Wyjaśnij reguły – obserwujemy przyrodę, jesteśmy na nią uważni i nie robimy żadnemu żyjącemu stworzeniu krzywdy, dziwimy się dowolnymi rzeczami (tzn. jeśli coś nas zainteresuje, ale tego nie rozumiemy, nie znamy – zadajemy pytania), każde pytanie jest ważne i dobre. Pytania mogą być fantastyczne, ważne, żeby poruszały wyobraźnię, zmuszały do myślenia i dotyczyły bezpośrednio obserwowanego terenu.

    Przykłady:
    • dlaczego na liściach są żyłki?
    • dlaczego ptaki nie marzną w nocy?
    • jak ptaki trafiają do dziupli?
    • dlaczego w kałuży widać moje odbicie?
    • dlaczego biedronki mają kropki?
    • dlaczego ptaki mają tylko dwie nogi?
    Zadbaj o swobodną atmosferę. Wyraźnie powiedz uczniom, że każde „zdziwienie” (każde pytanie) jest cenne i ich nie oceniamy – ani w czasie obserwacji, ani potem.
  4. Zbierz kartki od uczniów i losowo je rozdaj. Niech uczniowie nawzajem poznają pytania innych. Możesz również zadać uczniom pracę domową – niech na zadane „zdziwienie” wymyślą odpowiedź – prawdziwą lub zmyśloną, a Ty przy następnym spotkaniu wybierzesz najciekawszy pomysł. Przygotuj się też do udzielenia uczniom poprawnej odpowiedzi na zadane pytanie.

WIĘCEJ POMYSŁÓW:

  • do odpowiedzi na zadaną pracę domową uczniowie mogą zaangażować rodziców
  • możesz zorganizować głośne odczytywanie „zdziwień” (pytań) anonimowo lub przez ich autorów
  • podsumujcie pomysły
  • porozmawiajcie o swoich „zdziwieniach” (pytaniach)
  • wybierzcie najciekawsze pytanie
  • w następnych sesjach możecie próbować odpowiadać na wszystkie pytania (według uznania – szukając prawdziwych wyjaśnień lub puszczając wodze fantazji)
  • prace uczniów możesz zebrać w postaci książki, następnie wyeksponować w klasie i umożliwić uczniom jej oglądanie

POTRZEBNE BĘDĄ:

  • kartka papieru dla każdego ucznia (lub notesik)
  • długopis lub ołówek do zapisywania pytań i robienia notatek