Mikrokosmos

CEL:

  • uczniowie uczą się, że istnieje świat przyrody (roślin i zwierząt) trudny do zobaczenia gołym okiem. Jest on jednak bardzo bogaty i różnorodny i jeśli się postaramy, możemy go dostrzec – na spacerze, wycieczce, wakacjach. Uczniowie są zachęcani do zwracania uwagi nawet na małe zwierzątka, uświadamiani, że nawet one są potrzebne w przyrodzie, i uczą się do nich szacunku.

KROK PO KROKU:

  1. Wybierz ciekawy (różnorodny) przyrodniczo teren. Gdy nie ma wyboru, zbadajcie przyszkolny trawnik.
  2. Opowiedz uczniom, że będziecie podglądać bogate życie roślin i zwierząt.
  3. Podziel uczniów na zespoły badawcze.
  4. Ustal czas obserwacji.
  5. Przydziel zadania. Zdecyduj, czy każdy zespół obserwuje zarówno zwierzęta, jak i rośliny, czy będą miały różne misje do wykonania.
  6. Powiedz, że każdy zespół ma wybrać teren i zaznaczyć go szarfą lub kładąc na nim hula-hop. Uczniowie nie powinni sobie nawzajem przeszkadzać.
  7. Poproś, by bardzo uważnie, z pomocą lupy, przyjrzeli się swojemu terenowi i zanotowali wszystkie obserwacje, naszkicowali lub sfotografowali zauważone obiekty.
  8. Zajęcia zakończ zachętą do odnalezienia w atlasach nazw roślin i zwierząt.

WIĘCEJ POMYSŁÓW:

  • po zajęciach warto przeprowadzić rozmowę o tym, co ciekawego uczniowie zaobserwowali
  • zróbcie pokaz zdjęć, rysunków
  • zorganizujcie konkurs – który zespół nazwał najwięcej zaobserwowanych gatunków
  • wybierzcie się na obserwacje w to samo miejsce tuż po deszczu, w innej porze dnia lub roku. Porozmawiajcie o tym, co się zmieniło
  • możecie prowadzić takie wypady badawcze cyklicznie i obserwować zmiany w przyrodzie
  • warto podpowiedzieć uczniom, że takie obserwacje można i warto prowadzić wszędzie – w różnych środowiskach, o różnych porach roku. Zawsze zaobserwują coś ciekawego!

POTRZEBNE BĘDĄ:

  • lupy
  • hula-hop albo szarfy
  • kartki do notowania
  • ołówki, kredki do zapisywania i szkicowania
  • aparaty fotograficzne
  • atlasy przyrodnicze