Moja szczęśliwa wyspa

Cel:

  • uczniowie poznają środowiska i zwierzęta oraz rośliny, które w nich żyją, angażują się w stworzenie harmonijnego, różnorodnego przyrodniczo środowiska naturalnego. Mają wyjątkową okazję, by urządzić wyspę od podstaw, tak by wszystkim żyło się dobrze. Uczą się także, jakie zwierzęta i rośliny żyją w danym środowisku.

Krok po kroku:

  1. Przygotuj duży szkic waszej wyspy. Możesz poprosić uczniów o pomoc w wyborze jej kształtu.
  2. Wspólnie zdecydujcie, jakie środowiska przyrodnicze będą występować na waszej wyspie – zaznaczcie je, układając kartki z ich nazwami (załącznik) w odpowiednich miejscach, tak by przez cały czas zabawy dla wszystkich uczniów było jasne, jakie typy „urządzają”.
  3. Narysujcie wszystkich wybranych bohaterów – rośliny i zwierzęta lub wykorzystajcie zdjęcia czy ilustracje wycięte z pism lub naklejki.
  4. Urządźcie szczęśliwą wyspę.
  5. Porozmawiajcie o tym, że w różnych środowiskach występują określone gatunki roślin i zwierząt.

Więcej pomysłów:

  • oznaczcie wyspę elementami charakterystycznymi dla wydawnictw kartograficznych (róża wiatrów z kierunkami świata, skala, legenda)
  • podczas burzy mózgów wybierzcie nazwę waszej wyspy
  • powieście wyspę jako dekorację klasy
  • możesz wybrać nie tylko wariant wspólnej zabawy klasowej, ale i zachęcić uczniów do indywidualnego zaprojektowania swojej wyspy
  • możecie zrobić konkurs międzyklasowy na najciekawszy projekt wyspy
  • możecie zrobić wyspę w formacie 3D – na planie wyspy (w zależności od wyboru uczniów) mogą pojawić się góry (masa solna lub gąbka florystyczna oklejona masą z mąki i wody), jeziora (folia aluminiowa), prawdziwe kamienie…

POTRZEBNE BĘDĄ:

  • duży arkusz (flipchart lub szary papier pakowy) z planem wyspy
  • pocięty arkusz z przykładowymi nazwami gatunków roślin i zwierząt (załącznik)
  • grube flamastry, kredki, farby
  • zdjęcia, ilustracje roślin i zwierząt wycięte z gazet, magazynów, naklejki
  • klej

Do pobrania

Załącznik [PDF]