Czyje to tropy?

CEL:

  • dzieci uczą się rozpoznawać charakterystyczne cechy tropów pospolitych gatunków zwierząt, poznają możliwości przystosowania się zwierząt w ich naturalnym środowisku.

KROK PO KROKU:

  1. Zadaj dzieciom kilka pytań wprowadzających w temat:
    • czy w płetwach wygodnie się chodzi po schodach? Dlaczego uważają, że nie? Do czego ich zdaniem służą płetwy? (w płetwach pływamy)
    • czy bezpiecznie jest chodzić po górach w butach na wysokich obcasach? Jakie powinniśmy zakładać buty? (w góry zakładamy buty na grubej zelówce trzymające piętę)
    • czy po lodzie wygodnie chodzi się w klapkach? Dlaczego nie? Co zakładamy na nogi, jak wychodzimy na lodowisko? (wkładamy łyżwy)
    • czy na boisko wychodzimy w butach narciarskich? Dlaczego nie? Co wtedy zakładamy na nogi? (na boisko zakładamy obuwie sportowe)
    • czy łyżwy zakładamy na plażę? Dlaczego nie? A co zakładamy na plażę? (na plażę zakładamy klapki albo chodzimy po piasku boso)
    • czy piłkarskie buty z korkami w podeszwie przydadzą się do pływania? (do pływania przydadzą się nam płetwy).
  2. Podsumujcie: w każdej z tych sytuacji używamy innego obuwia – jak najlepiej przystosowanego do podłoża.

    Zwierzęta nie mogą nosić, tym bardziej zmieniać, butów, ale natura wyposażyła je w „stopy”, które pozwalają jak najlepiej przeżyć w danym środowisku. Chodząc po śniegu lub np. po wilgotnej ziemi, zwierzęta zostawiają ślady swoich stóp, które nazywamy tropami.
  3. Rozdaj dzieciom kartki z tropami zwierząt. Poproś, żeby uważnie przyjrzały się rysunkom.
  4. Pytaj po kolei, jakie zwierzę zostawia jakie tropy i dlaczego. Jeśli dzieci nie radzą sobie z odpowiedziami – zadawaj pytania pomocnicze.
    • Łoś – ma szerokie racice – ułatwiają chodzenie po bagnach i poruszanie się po grząskim terenie, tak aby zwierzę się nie zapadało
    • Kaczka – ma błony pławne rozpięte między palcami – ułatwiają pływanie
    • Niedźwiedź – ma duże łapy z pazurami – dają stabilne oparcie dla ciężaru zwierzęcia, a pazury ułatwiają zrywanie leśnych owoców
    • Wróbel – ma małe rozczapierzone palce – stabilizują podskoki
    • Wilk – ma długie mocne łapy – przystosowane do dalekich wędrówek w trudnych warunkach, np. w śniegu

WIĘCEJ POMYSŁÓW:

  • porozmawiajcie o innych cechach zwierząt – dziobach, upierzeniu – dlaczego są różne i czemu to służy
  • zachęć dzieci do obserwacji w czasie wycieczek – warto przyjrzeć się śladom i tropom zostawianym przez zwierzęta w przyrodzie. Szczególnie atrakcyjne są tropy zwierząt na świeżym śniegu. W zimie warto się wybrać do lasu lub parku
  • możesz zorganizować zabawę w naśladowanie kroków (ruchów) różnych zwierząt
  • zróbcie stempelki z ziemniaków (nauczyciel wycina na połówkach ziemniaków tropy niektórych zwierząt, np. wróbla, łosia, niedźwiedzia…). Dzieci tworzą pracę plastyczną pt. „Wędrówki zwierząt”, odbijając na papierze stempelki maczane w farbie (można też zrobić tropy kaczki, malując farbą liść klonu)

POTRZEBNE BĘDĄ:

  • wydruki arkuszy z tropami zwierząt (załącznik)

Do pobrania

Załącznik [PDF]