Różnice i podobieństwa

CEL:

  • dzieci uczą się obserwować świat pod kątem istniejących różnic i podobieństw w wielu aspektach. Bez oceniania, czy coś jest lepsze, czy gorsze. Po prostu inne.

KROK PO KROKU:

  1. Zadaj dzieciom serię dowolnych pytań (bez pytań osobistych) i poproś, żeby pogrupowały się zgodnie z udzielanymi przez nie odpowiedziami:
    • kto ma jasne, a kto ciemne włosy?
    • kto woli zimę, a kto lato?
    • kto ma dziś na sobie coś niebieskiego, a kto coś żółtego (lub w innym kolorze)?
    • kto wolałby spędzić najbliższe wakacje nad morzem, a kto w górach?
    • gdybyście mogli mieć w domu zwierzątko, wolelibyście kota czy psa?
  2. Podsumujcie wspólnie – jest bardzo wiele cech, które nas różnią. „Różny” nie znaczy jednak „gorszy”, należy o tym pamiętać. Warto dostrzegać różnice, bo to dzięki nim jesteśmy inni, a świat jest ciekawy. Tak jak nie ma identycznych ludzi, nie ma też identycznych roślin czy zwierząt. Wszystkie są potrzebne i ważne, mają swoją funkcję, rolę do odegrania w środowisku. Dzięki tym różnicom i tej różnorodności możemy np. cieszyć się smakiem bananów, jabłek, gruszek, porzeczek i wielu, wielu innych, a nie tylko jednego owocu – każdy z nas może jeść to, co lubi.
  3. Pokaż dzieciom kolejne zestawy obrazków i poproś, żeby wskazały, które elementy nie pasują do innych (dlaczego) i co je odróżnia.

WIĘCEJ POMYSŁÓW:

  • przygotuj dowolne zestawy różnych obiektów – zwierząt, roślin, osób i zachęć dzieci do analizy i swobodnej argumentacji
  • dzieci chętnie zaangażują się też w wyszukiwanie cech łączących obrazki
  • poproś dzieci, by same stworzyły swoje zestawy – zespoły dzieci mogą się wymieniać zestawami obiektów

POTRZEBNE BĘDĄ:

  • zestawy roślin i zwierząt do analizy (załącznik)
  • obrazki roślin i zwierząt wskazanych w załączniku

DO POBRANIA

Załącznik [PDF]