Teatr wyobraźni

CEL:

  • w atmosferze pobytu na łonie przyrody dzieci przywołują osobiste wspomnienia i obrazy, wyobrażają sobie naturalne siedliska i ich mieszkańców.

KROK PO KROKU:

  1. Zbuduj tajemniczy nastrój – powiedz, że wybierzecie się wspólnie na wyprawę do lasu i na pole (lub na łąkę i nad strumień). Pomoże Wam w tym „teatr wyobraźni”.
  2. Stwórz teatralny nastrój – zasłoń okna w sali, przygaś światło.
  3. Posadź dzieci w kręgu na dywanie. Poproś, by zamknęły oczy i przez chwilę przypomniały sobie albo wyobraziły, że są w lesie lub na łące. Wcześniej wybierz jedną z dwóch proponowanych w załączniku opcji – las i pole lub łąka i strumień.
  4. Poproś dzieci o ciszę, skupienie i zacznij czytać kolejne zdania teatralnym głosem, z odpowiednią intonacją. Dzieci będą chórem dopowiadać brakujące słowa. Gdy wyczujesz potrzebę, intonuj pierwsze zgłoski brakujących słów.
  5. Zapytaj dzieci, jaką wycieczkę wspominają najlepiej, czy spotkały na niej coś ciekawego, jakie rośliny i zwierzęta widziały.
  6. Po zakończeniu podziękuj dzieciom uroczyście. Mile widziane będą brawa dla wszystkich.

WIĘCEJ POMYSŁÓW:

  • po spektaklu zapytaj, komu udało się przenieść w wyobraźni i widzieć obrazy lasu, pola lub łąki
  • dzieci mogą namalować obrazy, które najbardziej zapadły im w pamięć
  • możesz dowolnie tworzyć tego typu narrację, aranżować otoczenie, powierzać dzieciom dowolne role

POTRZEBNE BĘDĄ:

  • ściemnione światło
  • muzyka natury, np. szum lasu
  • wydrukowany arkusz ze zdaniami (załącznik) do kończenia przez dzieci (jedna wybrana opcja)

DO POBRANIA

Załącznik [PDF]