Każdy z nas widzi co innego

CEL:

  • dzieci dowiadują się, że mimo iż wszyscy patrzymy na to samo, widzimy i czujemy inaczej. Każdy z nas inaczej odbiera świat, przyrodę. My jesteśmy różni i świat wokół nas jest bardzo zróżnicowany. Każdy z nas ma prawo do własnego zdania.

KROK PO KROKU:

  1. Wybierz jedno drzewo na terenie przedszkolnego ogródka. To drzewo powinno być jak najstarsze, z charakterem.
    Gdy w ogródku nie ma takich drzew, wybierzcie się do pobliskiego parku lub lasu.
  2. Posadź dzieci na ławkach lub kocach (gdy pogoda na to pozwala) w grupie, w pobliżu drzewa, tak by miały podobny widok i nie raziło ich słońce.
  3. Wprowadź dzieci w temat – powiedz, że to drzewo jest szczególne… wymyśl historię, by stworzyć nastrój.
  4. Zadawaj kolejne pytania (propozycje w załączniku).
  5. Po odczytaniu każdego pytania proś dzieci o odpowiedzi – znasz swoją grupę, więc zdecyduj, jak dzieci mają odpowiadać: zgłaszając się indywidualnie, podnosząc ręce, po kolei, mówiąc wszystkie naraz – każdy sposób może być ciekawy.
  6. Podsumujcie spotkanie – przez każdego z was to samo drzewo jest postrzegane na różne sposoby. Suma wrażeń i wyobrażeń tworzy zbiorowy portret – barwny i różnorodny.

WIĘCEJ POMYSŁÓW:

  • ten sam schemat zajęć, jeśli się spodoba dzieciom, możesz zastosować do opisu innego drzewa, całego parku, waszego ogródka, rozmowy o jakimś gatunku zwierząt, roślin
  • po powrocie do sali każde dziecko może narysować swój portret obserwowanego drzewa lub cała grupa może wspólnie przygotować portret zbiorowy (w takim wypadku narysuj kontury, a dzieci zajmą się resztą)
  • oczywiście możesz stworzyć swoją autorską listę pytań lub wykorzystać tylko niektóre z sugerowanych w załączniku

POTRZEBNE BĘDĄ:

  • kartka z pytaniami (załącznik)

DO POBRANIA

Załącznik [PDF]